Predaj stočeného vozidla môže podnikateľa vyjsť draho. Pozrieme sa na to, ako tomu predísť.
Stáčanie kilometrov je praktika, ktorá sa vo svete realizuje spravidla pri cezhraničnom predaji. Viaceré výskumy financované nadnárodnými organizáciami vykazujú, že pri dovezených autách je šanca manipulácie s odometrom vyššia ako pri autách výlučne na vnútroštátnom trhu, nakoľko v rámci jednej krajiny je jednoduchšie sledovať históriu vozidla. Šanca manipulácie s odometrom je najvyššia pri služobných autách, taxíkoch, autách z požičovne a „súkromných“ autách s vysokým nájazdom kilometrov.
Manipulácia s odometrom predstavuje problém pre všetky články trhu s jazdenými autami: predajcovia áut (vrátane oficiálnych dealerov), lízingovky, servisy, úrady a v neposlednom rade aj spotrebiteľov. Takáto neželaná praktika vedie k neoprávnenému zvýšeniu hodnoty vozidla, v priemere 3.000,- eur na auto.
Stáčanie kilometrov má aj širší dosah, a to na právnu istotu spotrebiteľa. Podľa prieskumov trhu realizovaných Európskou komisiou je trh s ojazdenými autami v porovnaní s inými sektormi trhu jedným z najmenej dôveryhodných. Budovaniu dôvery na tomto trhu neprispieva ani nerovnosť vo výmene informácií medzi predávajúcim a kupujúcim. Zo záverov štúdie Európskej komisie o fungovaní trhu s jazdenými autami vyplýva, že 34% opýtaných nemalo pri kúpe vozidla údaje (resp. nevedelo o tom, že má k dispozícii údaje) o nájazde vozidla.
Špecifické riziká vyplývajú pre podnikateľov v oblasti trhu s jazdenými autami, nakoľko čeliť konkurentovi, ktorý obchoduje so stočenými autami znamená čeliť nekalej súťaži. Napriek všetkým týmto negatívnym dôsledkom, prekvitá manipulácia s odometrami na trhu stále viac. Tento podvod je na prvý pohľad takmer nemožné odhaliť, nakoľko zásah do odometra spravidla nenecháva elektronické stopy, pričom vďaka novým technológiám je manipulácia s odometrom jednoduchá a lacná. Okrem toho výrobcovia áut nevybavujú vozidlá obzvlášť sofistikovanou ochranou proti stáčaniu.Mnohé členské štáty EÚ neposkytujú spotrebiteľom efektívne nástroje kontroly histórie vozidla.
Manipulácia s odometrom je protiprávnym činom, no nie vždy činom trestným (napr. vo Francúzsku možno za takýto čin uložiť trest odňatia slobody až vo výške 2 rokov).
V podmienkach slovenského právneho poriadku upravil sankcionovateľnosť tohto činu po prvýkrát § 23b ods. 3 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov podľa ktorého: „Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“
Táto právna úprava bola novelizovaná § 53 ods. 3 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoPV“) platný ku dňu napísania tohto článku vyššie uvedenú úpravu doplnil v znení:
„Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať alebo ponúkať na trhu v Slovenskej republike cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii so zobrazovanou hodnotou odometra alebo k neoprávnenej manipulácii s odometrom cestného motorového vozidla alebo inak sprostredkovávať ich predaj na trhu v Slovenskej republike; to neplatí, ak je informácia o neoprávnenej manipulácii so zobrazovanou hodnotou odometra alebo o neoprávnenej manipulácii s odometrom zverejnená pred uvedením, sprístupnením, ponukou alebo sprostredkovaním predaja a k vozidlu je pripojený výpis z registra prevádzkových záznamov vozidiel. (ďalej len „RPZV“)“
Zodpovednosť podnikateľa v zmysle ZoPV je zodpovednosťou objektívnou, t. j. zodpovednosťou, pri ktorej sa nevyžaduje zavinenie konajúceho pre uznanie viny. § 53 ZoPV do právnej úpravy zaviedol liberačný dôvod, t. j. možnosť zbaviť sa objektívnej zodpovednosti za predpokladu naplnenia zákonného dôvodu. Týmto dôvodom je jedine zverejnenie informácie o manipulácii s odometrom, resp. ním zobrazovanou hodnotou a zároveň pripojenie výpisu z RPZV.
Z uvedeného vyplýva v prvom rade to, že protiprávnym (a postihnuteľným) činom je nielen samotná manipulácia s odometrom vozidla, ale aj ponúkanie takéhoto vozidla na predaj bez toho, aby bol spotrebiteľ (kupujúci) informovaný o tom, že sa jedná o stočené vozidlo.
Zbaviť sa zodpovednosti nie je možné argumentáciou právneho vzťahu k vozidlu. Uvedené potvrdil Najvyšší správny súd SR v rozsudku sp. zn. 10Asan/9/2021 z 13.12.2022: „Zákaz uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti (odometrom) platí pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov bez ohľadu na to, či sú vlastníkmi, držiteľmi, obstarávateľmi predaja, prípadne sprostredkovateľmi predaja, teda bez ohľadu na to, aký majú tieto subjekty právny vzťah k vozidlu, u ktorého došlo k neoprávnenej manipulácii s odometrom. Vlastníctvo cestného motorového vozidla, alebo zmluva uzavretá s majiteľom predmetného vozidla nie sú právne relevantné skutočnosti k naplneniu skutkovej podstaty správneho deliktu (rovnaké závery obsahuje aj rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp.zn. 3Asan/21/2019 zo 17. októbra 2019, ktorý prešiel aj kontrolou ústavnosti, nakoľko Ústavný súd SR uznesením II. ÚS 96/2020 z 20. februára 2020 ústavnú sťažnosť odmietol).“
V súvislosti s RPZV je potrebné uviesť, že do tohto registra sú povinní bezodplatne zasielať informácie o cestných motorových vozidlách prihlásených do evidencie vozidiel v Slovenskej republike v rozsahu údajov ustanovených vykonávacím právnym predpisom podľa § 136 ods. 3 písm. i), ak takýmito údajmi disponujú aj • fyzické osoby – podnikatelia a právnické osoby prevádzkujúce webové sídlo s ponukami na predaj a kúpu cestných motorových vozidiel, a to nepretržite a priamo alebo nepretržite a automatizovane a • fyzické osoby – podnikatelia a právnické osoby vykonávajúce predaj ojazdených cestných motorových vozidiel priamo alebo sprostredkovane, ktoré majú zriadenú prevádzkáreň na túto činnosť, informácie o všetkých ponukách a vykonaných predajoch vozidiel, a to nepretržite a priamo alebo nepretržite a automatizovane.
Ako sa píše vo vyššie uvedenom rozsudku, postupovať s odbornou starostlivosťou v odbore svojej činnosti a zabezpečiť ochranu spotrebiteľa, ktorý dôveruje v odborné schopnosti sprostredkovateľa nákupu vozidla, musí práve podnikateľ predávajúci dané vozidlo. „Je na rozhodnutí každej konkrétnej osoby, ktorá sprostredkováva predaj motorových vozidiel, akým spôsobom sa ubezpečí, že nedošlo k neoprávnenej manipulácii s odometrom, čím eliminuje riziko zodpovednosti za dané protiprávne konanie. Napríklad tým spôsobom, že bude sprostredkovávať predaj iba tých motorových vozidiel, ktoré sú riadne servisované v akreditovaných servisoch, bude disponovať servisnou knižkou k motorovému vozidlu, pričom sa sám pochopiteľne môže rozhodnúť, že nebude sprostredkovávať predaj motorových vozidiel, ktoré tieto požiadavky nebudú spĺňať.“
Za zmienku stojí aj § 154 ods. 2 ZoPV, podľa ktorého „Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu od 3 000 eur do 100 000 eur tomu, kto poruší niektorý zákaz podľa § 53 ods. 1 až 3 a 5.“
Nakoľko v aplikačnej praxi SOI ukladá pokuty vo výške spravidla od 3.750 do 5.000 eur za každé stočené vozidlo ponúkané podnikateľom na predaj (napr. rozsudky Krajského súdu v Žiline sp. zn. 31S/85/2019 z 10.11.2020 alebo 31S/124/2018 z 20.10.2020), odporúčame podnikateľom postupovať s maximálnou obozretnosťou pri priamom či sprostredkovanom predaji jazdeniek a vyhnúť sa tak nežiadaným výdavkom do štátnej pokladnice.